Logo Rijkswaterstaat - Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat Logo Rijkswaterstaat - Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Toekomstverhaal: Marcel bestelt lasagne

Marcel haalt zijn lasagne uit de magnetron en zet hem neer op de keukentafel. De ramen in zijn appartement bieden goed uitzicht op de stad. Beneden vliegt het verkeer langs elkaar heen. Twee stromen die elkaar kruisen zonder te stoppen. Op een scherm langs de weg flitsen reclames. Als hij tegen de vensterbank leunt, kan hij net opmaken wat er afgebeeld wordt. Hij herkent de kleuren, het zijn de kleuren van de PP, de partij die de verkiezingen in 2049 heeft gewonnen. Daar heeft hij op gestemd, ze hadden campagne gevoerd om de gezondheidszorg in Nederland te verbeteren. De boodschap op het scherm gaat over hun eerste zet. Ze werken samen met de grote supermarkten om wetten en standaarden te maken over het verkopen van gezonde voeding.

‘Ben benieuwd…’ mompelt Marcel tegen zijn weerspiegeling in het raam. Even kijkt hij zichzelf recht aan, maar het duurt niet lang voor hij zijn blik af moet wenden. De stilte wordt onderbroken door zijn iPhone. Een reminder om vandaag een lichte maaltijd te koken. Op het aanrecht staat nog de verfrommelde verpakking van de lasagne. Vier personen. Hij leest de melding nogmaals, klikt hem weg en richt zijn aandacht op de lasagne.

Als hij klaar is, zet hij zijn glas, mes en vork in de afwasmachine. Op de koelkast verschijnt een scherm met een opsomming van de inhoud. Leeg. Tijd om de voorraad bij te vullen. Als hij door het onlineschap scrolt, ziet hij dat sommige boodschappen niet meer beschikbaar zijn en sommige in een andere volgorde verschijnen. Veel van de producten met een hoog glutengehalte zijn bijvoorbeeld niet meer te vinden. De lasagne staat er ook niet tussen.

‘Oké Google! Bel even de Appie voor me!’ roept Marcel tegen de lege keuken. Het duurt geen seconde en een vriendelijke stem antwoordt: ‘Goedemiddag, met de klantenservice van de Albert Heijn.’

‘Waarom verkopen jullie geen lasagne meer?’ zegt hij kortaf.

‘Fijn dat u dat vraagt,’ antwoordt de stem nog steeds even vriendelijk. ‘De producten in het onlineschap worden vanaf vandaag al op voorhand gefilterd en gesorteerd zodat het gemakkelijker is voor u om gezonde keuzes te maken.’

Marcel haalt zijn schouders op en fronst. ‘Ja, maar ik wil gewoon een lasagne bestellen.’

De stem antwoordt: ‘Op basis van uw medisch dossier heeft ons algoritme bepaald dat u risico loopt te veel gluten te eten, wat schadelijk is voor uw gezondheid is. Wij hebben de producten gefilterd die specifiek voor u kwalijk zijn. U kunt nog steeds lasagnes bestellen, maar wij letten erop dat u op de lange duur een gepast dieet eet. U ziet over vijf dagen weer een lasagne in de schappen.’

‘Ah…’ antwoordt Marcel. ‘Is er iets anders wat jullie mij kunnen aanraden in plaats daarvan?’

‘Natuurlijk…’ zegt de stem, en begint een lijst alternatieven te bieden.

‘Glutenvrije bloemkoolpizza, zalmsalade met asperges, lentesalade met avocado, preisoep…’